آمازون رباتی ساخت که احساس را می‌فهمد

آمازون به تازگی از رباتی جدید به نام Vulcan رونمایی کرده که برخلاف مدل‌های قبلی، می‌تواند اجسام را احساس کند، لمس کند و با دقت جابه‌جا کند؛ توانایی که پیش‌تر فقط در اختیار نیروی انسانی بوده است. این ربات با کمک حسگرهای فشار، بازوی مکنده و سیستم بینایی مبتنی بر هوش مصنوعی، می‌تواند حدود 75 درصد از اقلام موجود در انبارهای آمازون را به تنهایی جابه‌جا کند. Vulcan فعلا در دو انبار بزرگ در آمریکا و آلمان فعال است و به‌ زودی به نقاط دیگر هم فرستاده خواهد شد. جزئیات بیشتر را در شهر سخت افزار بخوانید.

Vulcan؛ رباتی که می‌بیند، لمس می‌کند و یاد می‌گیرد

به گزارش theverge، Vulcan جدیدترین عضو از خانواده ربات‌های انبارداری آمازون است که نسبت به نسل‌های قبلی خود بسیار هوشمندتر است. این ربات توانایی لمس و درک فیزیکی اجسام را دارد و می‌تواند نیروی تماس، موقعیت اجسام و مقاومت آن‌ها را درک کند، یعنی دقیقا همان کاری که انسان‌ها با انگشتان خود انجام می‌دهند.

بازوی اصلی Vulcan باریک و صاف است تا بتواند به راحتی وارد انبارها شود و اجسام را بدون هیچ آسیبی جا‌به‌جا کند. این بازو به کمک حسگرهای لمسی متوجه می‌شود چه زمانی به جسم برخورد کرده و باید با چه نیرویی آن را بردارد یا فشار دهد.

مشکلی که پیش از این وجود داشت، این بود که ربات‌های قبلی آمازون اجسام را به اشتباه برمی‌داشتند یا بیشتر از یک جعبه را همزمان حرکت می‌دانند. اما آمازون در مدل جدید خود به کمک یک بازوی دوم با مکنده هوشمند و دوربین شناسایی این مشکل را برطرف کرده است.

آیا Vulcan جای نیروی انسانی را خواهد گرفت؟

ربات جدید آمازون تنها یک بازوی مکانیکی ساده نیست، Vulcan به کمک یک سیستم هوش مصنوعی پیشرفته داده‌های بصری، لمسی و تجربی را ترکیب و تصمیم‌گیری می‌کند. این ربات از طریق هزاران بار لمس و آزمون و خطا، به مرور درک بهتری از جنس، وزن، شکل و رفتار اجسام پیدا می‌کند. یعنی عملا مانند یک کارگر انسانی از تجربه‌های قبلی خود کمک می‌گیرد.

به گفته‌ آمازون، Vulcan می‌تواند تا 75 درصد از کالاهای داخل انبار را به بدون دخالت انسان جابه‌جا کند، البته این ربات کاملا بی‌نقص هم نیست و گاهی اوقات به اجسامی برخورد می‌کند که قادر به تشخیص یا حمل آن‌ها نیست. در چنین زمان‌هایی بلافاصله به نیروی انسانی هشدار می‌فرستد و درخواست کمک می‌کند، آمازون ادعا می‌کند که وجود این ربات بیشتر برای کمک به نیروی انسانی است و Vulcan نمی‌تواند جایگزین کاملی برای انسان‌ها باشد.

این ربات در حال حاضر در انبارهای اسپوکن در آمریکا و هامبورگ آلمان مستقر است و تا به حال بیش از 500 هزار سفارش را پردازش کرده است. آمازون در واقع از این ربات برای دسترسی به اجسامی استفاده می‌کند که در نقاط دشوارتری هستند. برای مثال اجسامی که بالای قفسه‌ها یا کف انبار قرار دارند توسط Vulcan جابه‌جا می‌شوند تا کارگرهای انسانی مجبور به استفاده از نردبان یا خم شدن نباشند.

آمازون تاکید دارد که این پروژه برای حذف کارگران نیست و برای ایمن‌تر و سریع‌تر کردن فرایند انبارداری طراحی شده است، هرچند که در بلندمدت احتمالا با این ربات نیاز کمتری به نیروی انسانی خواهیم داشت.

کانال تلگرام تک جدید را دنبال کنید

همچنین چک کنید

با زبان طراحی جدید اندروید آشنا شوید

گوگل تصادفی جزئیات قابل‌توجهی از زبان طراحی جدید خود، Material 3 Expressive، را فاش کرده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *