اپل در حال بررسی تغییرات گستردهای در مرورگر Safari تا بتواند قابلیت جستوجو به کمک هوش مصنوعی را روی آن فعال کند. به نظر میرسد این شرکت میخواهد هوش مصنوعی را جایگزین گوگل کند، حرکتی که میتواند انحصار چندین ساله گوگل در بازار جستوجوی آنلاین را به چالش بکشد. برای جزئیات بیشتر با شهر سخت افزار همراه شوید.
قرارداد 20 میلیارد دلاری که ممکن است به پایان برسد
به گزارش interestingengineering، برای سالها گوگل با پرداخت مبلغی حدود 20 میلیارد دلار در سال، حضور موتورهای جستوجوی خود را در مرورگر سافاری تثبیت میکرد. در واقع این مبلغ برای این بود که گوگل به صورت پیش فرض، موتور جستوجوی آیفون و سایر دستگاههای اپل باقی بماند. به کمک این قرارداد، گوگل توانسته 36 درصد از درآمد تبلیغات خود را به کمک Safari تامین کند.
اما حالا این شراکت بلندمدت در معرض خطر جدی قرار گرفته است، پس از جریان پرونده ضد انحصار وزارت دادگستری آمریکا علیه گوگل، ادی کیو از اپل اعلام کرده که این شرکت به دنبال اضافه کردن موتورهای جستوجوی مبتنی بر هوش مصنوعی مانند ChatGPT و Perplexity AI به سافاری است.
این تغییرات به قدری جدی است که بلافاصله پس از انتشار خبر، سهام گوگل 7.6 درصد سقوط کرد و بیش از 150 میلیارد دلار از ارزش بازار این شرکت کم شد، حتی سهام خود اپل هم 2 درصد افت کرد.
البته در حال حاضر، اپل قصد ندارد که هوش مصنوعی را به عنوان موتور جستوجوی پیش فرض Safari قرار بدهد، اما کاربران میتوانند آن را انتخاب و استفاده کنند.
این اقدام گزینههای متنوعتری برای کاربران ایجاد میکند و از طرفی هم سلطه گوگل در فضای جست و جوی موبایل را به چالش میکشد. البته گوگل هم بیکار ننشسته و در پاسخ به این تهدید، حالت AI mode را در صفحه اول جست و جوی خود فعال کرده تا کاربرانش را از مهاجرت به پلتفرمهای دیگر منصرف کند.
هرچند اپل در حال حاضر همکاریهایی با گوگل دارد و احتمال دارد که مدل هوش مصنوعی Gemini در دستگاههای آینده این شرکت استفاده شود. با همه اینها تحلیلگران معتقد هستند که حالا که کاربران میتوانند از هوش مصنوعی در جستوجوهای خود کمک بگیرند، احتمالا وابستگی آنها به اپل هرروز کمتر خواهد شد.