در پستی که گوگل در اختیار وبسایت TechCrunch قرار داده، آمده است:

چه تبلیغکنندگانی مشمول میشوند؟
گوگل اعلام کرده است تبلیغکنندگانی که پیشتر از کمپینهای Performance Max، Shopping و Search با گزینه broad match استفاده میکردند، واجد شرایط نمایش تبلیغات در حالت هوش مصنوعی خواهند بود.
در حال حاضر، کاربران ساکن ایالات متحده میتوانند تبلیغات جستجو و خرید را در حالت هوش مصنوعی، هم در نسخه دسکتاپ و هم در موبایل مشاهده کنند.
رقابت در فضای تبلیغات مبتنی بر هوش مصنوعی
گوگل تنها بازیگر این عرصه نیست. برخی رقبا نیز قدمهایی مشابه برداشتهاند. بهعنوان مثال، موتور جستجوی Perplexity در آبانماه گذشته تبلیغات خود را راهاندازی کرد و احتمال جمعآوری دادهها از خارج پلتفرم را برای تبلیغات هدفمندتر رد نکرده است. مایکروسافت نیز پیشتر برای مدت کوتاهی تبلیغات را در ربات چت Copilot آزمایش کرده بود. شرکت OpenAI نیز اعلام کرده ممکن است در آینده، مدلی مبتنی بر تبلیغات را بهعنوان مکملی برای اشتراکهای پولی ارائه دهد.
توسعه تبلیغات در AI Overviews
گوگل همچنین اعلام کرده است که تبلیغات را در بخش AI Overviews – قابلیتی که بهصورت خودکار پاسخهایی خلاصهشده به پرسشهای کاربران ارائه میدهد – گسترش خواهد داد.
بهزودی، تبلیغات جستجو و خرید در ایالات متحده بهصورت گسترده در نسخه دسکتاپ نمایش داده میشوند و سپس بهتدریج به «کشورهای منتخب» در نسخههای دسکتاپ و موبایل، به زبان انگلیسی، تعمیم خواهند یافت.

به گفته گوگل، در بخش AI Overviews، تبلیغات زمانی در پاسخهای تولیدشده درج میشوند که با هر دو عامل عبارت جستجو و محتوای پاسخ، همخوانی داشته باشند. این تبلیغات با برچسب «حمایتشده» مشخص خواهند شد.
اولین حضور تبلیغات در AI Overviews، مربوط به مهرماه گذشته در نسخه موبایل و برای کاربران آمریکایی بود.
نگرانی ناشران و پاسخ گوگل
برخی ناشران ابراز نگرانی کردهاند که ادغام تبلیغات در جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی ممکن است منجر به کاهش سهم آنها از درآمد تبلیغاتی شود. گوگل اعلام کرده که این دغدغهها را جدی میگیرد و در کارگاههای آموزشی مرتبط با تجربههای جستجو و تبلیغات هوش مصنوعی، بازخورد ناشران را در طراحی و توسعه این محصولات لحاظ خواهد کرد.