دادگاه تجدیدنظر: OpenAI و «جانی آیو» حق استفاده از نام io را ندارند
پرونده حقوقی OpenAI و «جانی آیو»، طراح سابق اپل، در مقابل شرکت iyO وارد مرحله جدیدی شده است. دادگاه تجدیدنظر آمریکا، پس از بررسیهای جدید خود به ضرر غولهای فناوری رأی داده تا OpenAI و آیو فعلاً نتوانند از نام io برای شرکت خود استفاده کنند.
پیش از این، دادگاه به نفع iyO رأی داده بود و برای OpenAI حکم منع موقت صادر کرد تا نتواند از نام io برای برند خود استفاده کند. همین اقدام باعث شد تا سازنده OpenAI ویدیوهای معرفی همکاری با آیو و اشارهها به برند io را از وبسایت خود حذف کند. OpenAI به این حکم اعتراض کرد و پرونده به دادگاه تجدیدنظر ارسال شد.
اکنون دادگاه تجدیدنظر حکم اولیه را تأیید کرده است. با این شرایط، OpenAI برای معرفی محصولات آینده خود که ممکن است مشابه محصولات iyO باشند، همچنان اجازه استفاده از نام «io» را ندارد.
دادگاه اعلام کرده که نامهای «IO» و «iyO» از نظر آوایی یکسان هستند و حوزه فعالیت هر دو شرکت نیز بهنوعی مشابه یکدیگر است. همچنین طبق استدلال دادگاه، یک شرکت بزرگتر و ثروتمندتر مانند OpenAI میتواند بازار را اشباع کند و باعث شود کاربران تصور کنند شرکت کوچکتر iyO تقلید کرده است.
از سوی دیگر، طبق رأی دادگاه، شروع تهاجمی معرفی برند io توسط OpenAI، روند جذب سرمایه iyO را با خطر جدی مواجه کرده و ممکن است به برند این شرکت آسیب وارد کند.

با این تصمیم، حالا پرونده برای برگزاری جلسه مربوط به اجرای دستور منع اولیه (Preliminary Injunction) به دادگاه بدوی برمیگردد. در این جلسه ممکن است حکم فعلی تثبیت، محدود یا حتی گستردهتر شود.
پیشزمینه ماجرای بین OpenAI و iyO
اوایل سال جاری، بهمحض اینکه OpenAI از خرید شرکت تازهتأسیس «جانی آیو» با نام io خبر داد، شرکت iyO Inc. شکایتی را به دلیل نقض علامت تجاری مطرح کرد. انتشار اسناد مربوط به این پرونده طی روزهای بعد، جزئیات جالبی را آشکار کرد؛ از جمله اینکه «جیسون روگولو»، مدیرعامل iyO، زمانی در تلاش بوده تا «اونس هنکی» معاون طراحی صنعتی اپل را جذب کند. هنکی سپس به پروژه جدید جانی آیو ملحق شد.
براساس همین اسناد، آیو و سم آلتمن اواسط سال 2023 نام «io» را برای شرکت جدید انتخاب کردند. همچنین مشخص شد که روگولو اوایل سال 2025 با آلتمن برای جذب سرمایه تماس گرفته و پیشنهاد پروژهای مرتبط با «آینده ارتباط انسان و کامپیوتر» را مطرح کرده است. آلتمن اما در پاسخ این همکاری را نپذیرفته و گفته بود روی «چیزی رقابتی» کار میکند.
پس از آن، iyO ادعا کرد OpenAI با نامی تقریباً یکسان، قصد ورود به بازار مشابه و عرضه محصولاتی شبیه هدفونهای درونگوشی هوشمند این شرکت را دارد. OpenAI نیز در پاسخ اعلام کرد که محصول نخست io نه یک هدفون خواهد بود و نه یک دستگاه پوشیدنی، و حتی مدعی شد که روگولو داوطلبانه اطلاعات غیرضروری درباره شرکت خود ارائه کرده و پیشنهاد داده که OpenAI با پرداخت 200 میلیون دلار شرکت او را بخرد.
editor's pick
latest video
news via inbox
Nulla turp dis cursus. Integer liberos euismod pretium faucibua

